کد مطلب:189010 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:159

قیام مختار
قیام مختار یكی از این اقدام های اساسی است كه به اهداف خود نزدیك شد. وی هم عده ی زیادی از قاتلان شهدای كربلا را به هلاكت رساند و هم به حكمرانی مختار در عراق انجامید. در مورد قیام مختار تأیید آشكار از جانب امامان مشاهده نمی شود. زیرا اهداف قیام فراخوانی به سوی عترت نبود. به همین خاطر هنگامی كه مختار بعد از موفقیت نسبی، حاكمیت كوفه و اطراف را به عهده گرفت، در موضوع رهبری به عترت هیچ گونه توجهی نكرد. لیكن برخی دست آوردهای قیام مختار بسیار مهم



[ صفحه 213]



بود. یكی از آنها كشتن افراد تبه كاری كه به جنگ با فرزند فاطمه (س) حسین علیه السلام برخواسته بودند. عترت از این اقدام مختار قدردانی نمود. كه در نوشتار امام سجاد این موضوع بررسی شد. [1] .

در این فرصت تنها موضع گیری باقر العلوم علیه السلام در این باره اشاره می شود، كه حضرت به صورت آشكار تأیید از قیام و اهداف قیام مختار ننموده است. گرچه بسیاری از گفتار امام چنین برداشتی دارند. لیكن از دست آورد اقدام مختار كاملا ستایش نموده است. مانند این كه حضرت می فرماید: لا تسبوا المختار فانه قتل قتلتنا و طلب ثارنا و زوج اراملنا و قسم فینا المال علی العسرة. [2] «مختار را دشنام ندهید زیرا وی قاتلان ما (عترت) را كشت و به خون خواهی ما برخاست. زمینه ازدواج زنان بیوه ی شیعه را فراهم ساخت و در زمان تنگ دستی اموال را بین شیعه تقسیم نمود».

در گفتار همانند همین نیز آمده كه حضرت از همین دست آوردهای قیام مختار تجلیل می كند؛ می فرماید وی خانه های شیعیان را آباد ساخت، خدا وی را رحمت كند. [3] این ستایش ها به دست آورد اقدام مختار مربوط است. این نكته را تأیید نمی كند كه مختار برای برگرداندن رهبری به عترت قیام نموده باشد.



[ صفحه 214]




[1] امام سجاد عليه السلام الگوي زندگي، ص 252.

[2] رجال كشي، ص 125.

[3] همان، ص 126.